sunnuntai 14. helmikuuta 2010

DKW Donau Hietsun päässä



Pellen DKW Donau ajettuna ihailemaan laskevaa aurinkoa Hietsun päähän; stadilaisten lempipaikkaan. Takapenkillä Eini Liukko-Vaara ja Raija Hämäläinen os. Liukko. Ohjaamossa Raijan mies Erkki "Lellu" Hämäläinen. Hienosti on Donaun ikkunat avautuneet; sivuikkuna laskeutuu kokonaisuudessaan alas karmeineen päivineen ja pieni tuuletusikkuna kääntyy mukavasti sivulle.  Ehkä tytöt takana tutkivat illan leffatarjontaa. Piikkinokka Mosse takana; hetkinen, eipäs olekaan sehän onkin malli 407, piikinokka-Mosse oli 401. Neuvostoliitto kuljetti koko Opelin Kadett-tehtaan Venäjälle Saksan sotakorvauksena toisen maailmansodan jälkeen ja ryhtyi tekemään Kadetin jäljennöstä  Mossea - Moskvithsia; kestäviä ja halpoja itä-autoja Suomenkin markkinoille, missä se oli pitkään 1960-luvulla Suomen myydyin auto, pitkälti tuontisäännöstelyjen johdosta. Huomaa mies moponsa kanssa: nahkasatulainen Husqvarna Lyx-mopedi, mopo,  tyylikästä menoa sai varmaan silläkin.

3 kommenttia:

  1. Hei, tuo ei ole piikkinokka Mosse, vaan jo seuraavaa mallia, jota meillä myytiin yleisesti Skandinavia-nimisenä. Piikkinokassa oli voimakkaasti eteenpäin kapeneva nokka ja erilliset etulokasuojat sekä melko olematon takakontti, lähes suoran perän tähden. Se oli opelin kopio 1:1,

    VastaaPoista
  2. Lisäys. Se oli melko samanmoinen kuin blogissa ;TIISTAINA 26. TAMMIKUUTA 2010 julkaistu kuva
    Vihreä piikkinokka-Skoda Joutsenossa.

    Kiitos mielenkiintoiseista ja antoisista blogisivuista. Ne ovat päiväni vakiotavaraa.

    VastaaPoista
  3. Kiitos huomioistasi ja tarkaavaisuudesta; lisäsin jo korjaukset; vanhojen autojen tarinat tuntuvat helposti herättävän keskustelua, hyvä niin; mukavaa jos sivustolta löytyy seurattavaa, menneiden aikojen ihmiset ja tapahtumat saavat vahvempaa todellisuuden tuntua kun niitä täydentää aidolla kuvamateriaalilla mitä minulla löytyy jonkin verran ellei enemmänkin. Matti Kinnunen

    VastaaPoista