sunnuntai 21. helmikuuta 2010

Moster Sagas Dagbok den 3. juni 1919



Moster Saga skriver: Tisdagen den 3 dje juni 1919: Då jag vaknade och tittade ut, fann jag att vädret var ganska vackert. Roligt tänkte jag. På förmiddagen grävde jag upp ett litet trädgårdsland. Medan jag gjorde detta ropade Harald att Meyers hade ringt upp och sagt att Margit, Helga, Gurli och jag skulle komma dit. Då jag fått trädgårdslandet färdigt gick jag upp på vind för att skriva brev åt Esther Gröning och Rut Grägg. På eftermiddagen gingo vi således till Meyers. På vägen fingo vi veta att det var "Viola" i dag. Nå ja intet kunde hjälpas.  .... gingo vi hem.
...
Saga kirjoitti ahkeraan kirjeitä ystävilleen, sen aikaisia meilejä ja tekstareita siis. Puutarhanhoito tarkoitti todennäköisesti sitä, että se siellä kasvatettiin hyötykasveja perheen ruokapöytään talven varalle. Margit, Helga, Gulle, Harald olivat moster Sagan  sisaruksia, nuorimmasta päästä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti