Mitä mahtavat laiturilla makaavat tynnyrit sisältääkään?
Sata vuotta sitten matkaa taitettiin laivoilla kuten S/S Uleåborgilla välillä Pietari - Helsinki - Oulu. Maanteitä oli vähän ja ne olivat huonokuntoisia sekä autoja oli myös vähän. Rautatie oli jo keksitty ja Suomessakin ollut jo vuodesta 1862; rataosuus rakennettu Helsingin ja Oulun välille vuonna 1886 mutta se ei palvellut rannikkokaupunkien asukkaita yhtä jouhevasti kuin laiva. Laivassa oli tietysti oma kabiinipaikka joka matkustajalle. Välipysähtymispaikkoja Suomen alueella oli useita, Turku niiden joukossa, tuskin Maarianhamina. Tällä höyrylaivalla Erik August oli tullut Helsinkiin Olga-vaimonsa kanssa lomaa viettämään; vai jäikö Olga lapsikatraansa kanssa kotiin? Siniristilippu liuhuu taustan rakennuksen katolla, toisesta lipusta ei saa selvää sen vertaa. Laivan takana liehuva lippu on kuitenkin valkosinipunainen venäjän lippu. Ollaan ilmeisimmin Helsingissä. Junamatkustelun historiasta muistan hyvin kun Valtion rautatiet, nykyinen VR vietti 100-vuotisjuhliaan 1962; Helsingin VR-makasiinien ratapihalle oli tuotu näytteille kaikki hienoimmat vaunut 1800-luvulta saakka, joihin yleisö pääsi sisälle joka vaunuun tutustumaan; siellähän minäkin olin niitä ihailemassa. Nykyään kyseisiä vaunuja ihaillaan Hyvinkään Rautatiemuseossa köysien takaa tai pleksien läpi, sisälle niihin ei päässe. Valokuva: Erik Göransson; ruskeakopio.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti