torstai 4. maaliskuuta 2010

Kirje Olgalta Marta-"brunöga"-tyttärelleen




Mariehamn den 6 mars 1925. Kära Marta barnet mitt! Nu på lördag afton vill jag en stund prata med dig barnet mitt. Egentligen skulle mamma gratulera dig på din födelsedag som är om måndag. Mamma sänder dig de alldra bästa välgångs önskningar och vill jag hoppas att Gods goda beskydd skall fortfarande följa dig, du mammas enda brunöga flicka. Ja så är det att du får vara nöjd med ändast ett fattigt brev, så gärna skulle mamma sändt dig nogon födelsedags gåva men nu har jag tyvär inte. Mamma tror ändå att du är glad på din födelsedag ty antagligen har du bode syster Irma och Saga hos dig så det är ju även nogonting. - Huru mår Erkki och huru mår Oskar? Mamma tycker det är så länge sen jag såg er så jag riktigt längtar emellanot och isynnerhet skulle det vara underligt roligt att engång igen se och ta Erkki i famn. Vad mostrarna nu skall tävla om Erkkis gunst. - Jag undrar när Irma tänker vända kosan åt hemmet fast hon mår väl så bra där hos dig så hon vill väl inte dårifrån. Nog är det skönt att Irma nu ändligen får lite pusta ut och vila. Det var även roligt att Saga fick ledigt ty hon har så längtat därefter... ... skall nu säga dig mitt Marta-barn igen adjöö, ty jag måste gå ut. Må nu godt och lev lycklig med din kärä Oskar och din lilla gulla Erkki. Mamma sänder åt Ossi och Erkki sina varmaste hälsningar. Hälsa även åt Irma och Saga och själv är du hälsad och ihogkommen av din egen mamma.

...
Marta oli mennet 1923 Oskarin Waaran kanssa naimisiin ja Martan  lapsista oli syntynyt 1925 vasta Erkki, edellisenä vuonna 1924 kesäkuussa. Erkki oli siis noin vuoden ikäinen kirjeen kirjoittamisen aikoihin. Olga onnittelee kirjeessä tyttärensä syntymäpäivän johdosta joka on 8. maaliskuuta. Kirjoitettu kieli sisälsi ainakin nykykielen kielen mukaan puhekieltä, kirjoitettiin niin kuin sanottiin; någon oli kirjeessä kirjoitettuna nogon - esimerkiksi. Martalla oli jonkinlainen lempinimi " brunöga", olihan hän siis ainoa ruskeasilmäinen sisaruksista. Napialan postiosoite oli  1920-luvulla ja myöhemminkin Ryrrylä, yksi Helsinki - Hämeelinna-rautatien tärkeistä asemapaikoista.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti