torstai 27. elokuuta 2009

Waarojen asuintalo



Kyrkoherden H. Herr Erik Göransson Åland. Eckerö Prästgård. Bästa Farbror!
Janakkala 22.08.1912. En hjärtlig hälsning åter från mitt hem och mina egna. Här ser farbror mitt hem från ena sidan. Jag har sysslat ganska flitigt med fotograferingen. Jag har väntat redan på paketet. Det var ju ledsamt att jag glömde så mycket. Jag skulla hafva hunnit läsa grekiska med som jag glömde grammatiken hos er. Jag skall nog ersätta i brefvet postafgiften för paketet sedan jag fått det. I dag var jag på rågåkern. Jag hoppas att Ni inte glömmer bort mig! Mina hjärtliga hälsningar åt tant och Farbror. Hälsningar åt R. I. M. S. M. H. H. H. Adress: Ryttylä.

Kenelle terveisiä? R=Ragnar, I=Irma, M=Marta, S=Saga, M=Margit, H= Helga, H=Harald, H=Holger. Kaikki Erik Augustin ja Olgan kahdeksan siihen mennessä syntynyttä lasta siis; Gurlia ei vielä silloin 1912 ollut; Gulle syntyi seuraavana vuonna eli 1913! Kortissa ei lue allekirjoittajaa mutta kysymyksessä lienee Oskarin (huomaa tyylikäs käsiala!) lähettämä kortti Erik Göranssonille.



Postikortin kuvapuoli. Waarojen asuintalo pohjoisesta päin. Kuvan on ottanut Salomonin poika Oskari Waara; valokuvauksen harrastaja - kuva on niinkutsutulla syanotypia-tekniikalla vedostettu.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti